חוכמת ה- Instancing: חלק א

ראשי פרקים:

  1. מהו Instance?
  2. מדוע לעבוד עם Instance?
  3. צעדי העבודה הבסיסיים כדי לפתוח instance.
  4. חוכמת ה instancing כתנועה של בריאה.
  5. בית משפט של פקיחת העיניים.
  6. ציטוטים של ג’נדלין להשראה.

1. מהו Instance?

Instance היא מילה שג’נדלין הפך למושג תיאורטי ויישומי. Instance הוא מקרה, התנסות, התרחשות ספציפית שבה משהו באמת קרה. אירוע בו נכחתי בגופי בזמן ובמקום ספציפיים, אותו חוויתי בהתנסות ישירה.

ה Instance נמצא בעולם העשיה, הוא אינו חלום או מחשבה או תחושה אלא אירוע חיים. בחירת Instance נועדה לעזור לנו להתרחק משפה ציבורית, מתבניות לוגיות, מהכללות דלות בפרטים, מהשטחה של מורכבות ולצלול אל תוך ניסיון חיינו העשיר שהוא תמיד יותר מכל המשגה שנוצרה עד כה.

כל ניסיון הוא יותר ממה שממשיגים אודותיו, הכניסה לשם מאפשרת לגלות את היותר. במקום לקרוא אודות משהו שמישהו אחר כתב, אנחנו מתנסחים מהמקרים שלנו עצמנו, נלמדים מהם, “זה ספר תולדות אדם”(בראשית ה,א) 


2. מדוע לעבוד עם Instance?

חוכמת ה Instancing עוזרת לנו לענות על השאלות הבאות:

  • איך אוכל ליצור מתוך התנסות חיי מושגים, הכוונות וכלים להמשך התארגנות חיי?
  • איך ההבנה שלי את הדברים שאני עושה, היקרים לחיי, יכולה להתעשר ולהפוך מורכבת ומעודנת יותר?
  • איך אפשר ‘לנצל’ את כל מה שקרה לי, כי הוא כבר קרה לי, לפיתוח שלי ושל האנשים סביבי? 
  • איך להשתחרר ממושגים חיצוניים המנסים לכפוף את ההתנסות החיה לתוכם?
  • איך ההתנסות החיה לא תישאר פרטית ובשוליים, אלא תתנסח ותדייק גם עבור אחרים?
  • איך אפסיק להדיר את עצמי ‘המוזר.ה’ מהשיח ואנסח משם תבניות מעוררות גם לאחרים?
  • מה יעזור לי להפריך את ההכללות שאני מחזיק.ה על עצמי, ועל אחרים?
  • איך אוכל לנוע מעבר לז’רגון המקצועי שלי, אל חווית ידיעה מורגשת שאף פעם לא ניסחתי?
  •  איך להיות ‘אקטיביסט.ית מושגי.ת’ – כלומר מייצר.ת מתוך התנסויות חיי מושגים חדשים מורכבים אל תוך שיח של תבניות שעבר זמנן?
  • איך ללכת מעבר ללוגי ולהכניס לשפה תבניות ומושגים שאינם כפופים רק לסדר ‘ההגיוני’?
  • איך לצלול אל ניסיון חיינו העשיר שהוא מעבר לכל המשגה ולדלות משם צירופי מילים חדשים?
  • איך אני  יכול.ה להתהוות אל תוך מודל חדש ושמו אדם?

3. צעדי העבודה הבסיסיים כדי לפתוח instance:

א. Sensing : הכרות ראשונית עם העושר הטמון בהתנסות.

ב. Patterning: מציאת מילים וביטויים ‘הלוכדים’ את המבניות שבהתנסות.  

ג. Paradoxing: זיהוי החדש בהתנסות שלא נכלל בשום קטגוריה מוכרת.  

ד. Crossing: כיצד מה שנחשף נפתח לרב מימדיות ומורכבות. 


4. חוכמת ה- instance כתנועה של בריאה:

חיינו הם הממשות הנובעת ומתהווה מתוך הנעלם, המתרקמת אל תוך מבנים עדינים ברבדים שונים. תמיד חיינו הם יותר מהנתפס והמתפרש. הכניסה ל instance זהו האופן בו אנו דולים מבאר החיים, ותודעתנו מתגוונת, מתעדנת, מתרחבת ונפקחת על ידי זה. כשאנו חוזרים ומפנים את תשומת לבנו לאירועי חיינו אנו מסירים את התוויות המתפרשות מבחוץ וחשים שוב את המתחולל, עם כל מורכבותו הרב הממדית. בכך אנו ב’יותר’ של חיינו אשר מעבר למושג הזמן, שהרי במרחב העצמות אין הבדל בין העבר המתהווה אל עבר העתיד. בכך הוויתנו ממשיכה להברא מתוך מה שאנו דולים עכשיו. אנו ממשיכים את בריאתנו שהינה תמיד ב- ing, הולכת ונפקחת לאורך.


5. בית משפט של פקיחת העיניים:

יש לי תפיסות/אמונות/ידע על עצמי או בתחום מומחיות שלי. ה instances הם כמו עדים מטעם התביעה-להכרה-במתרחש בפועל. הם יכולים להפריך את ההכללות שאני תופסת כאמיתיות. הם פוקחים אותי מהעיוורון שהייתי שרויה בו. ה instancing זהו תהליך זימון עדים מטעם התביעה להכרה במתרחש באמת. 

ה instance מגיע. אנחנו לא מפרשים אותו כי אז זה יהיה מתוך התפיסות/המושגים הקיימים. אנו זקוקים לפונקציה חדשה שתייצג אותו נאמנה. זו פונקציה של התבוננות-מגלה. העבודה עם ה Insatnace היא מעולם הגילוי ולא מעולם ההסבר. היא מגלה לי משהו שמשנה אותי תוך כדי ההתגלות. 

“יש בי יותר”

“יש בי יותר”

כך ה  instance כל הזמן לוחש לנו. הוא מאפשר לנו לנסח משהו שלא היה מתקבל בבית משפט של ההיגיון או של הידיעה המוכרת. 


6. ציטוטים של ג’נדלין להשראה:

א. מתוך שיחה שלו עם דייב יאנג:

D: And I’m always, always open to “this particular person” or “these particular people” in front of

 me, and the particular situation they find themselves in, and how am I with them.  

G: Amen.  I would like, if you ask yourself, “What part of all this that you’ve said is not written anywhere?”

D: (long pause) There are 2 not-writtens.

ב. מתוך a process model, פרק 8

I do not wish the power of the new concepts to prevent people from knowing how they were formed, from using concept-formation. The method of concept-formation is much more important than the concepts. Also, what the method shows about the relation of concepts and experience is much more important than the ways in which I have formulated that relation.

If you really understand, you always move beyond.

ג. מתוך : Introduction to thinking At the Edge

Every topic and situation is more intricate than the existing concepts. Every living organism is a bodily interaction with an intricate situation and with the universe.

ד. מתוך הספר Focusing עמ’ 77:

“Your physically felt body is… part of a gigantic system of here and other places, now and other times, you and other people – in fact, the whole universe. This sense of being bodily alive in a vast system is [your] body as is felt from the inside.”