מכון על שפת היש מבחר מסלולי לימוד תשפ"ד 2023-2024 לשנת הלימודים www.shakio.org
מכון 'על שפת היש‘ )TAE( בית הספר להתמקדות וחשיבה בקצה הידיעה בית הספר לתפילה צירופים חדשים- המרכז למחקר ופיתוח המרכז לריטריטים מכון על שפת היש הוא סביבה למחקר והתפתחות 'האדם', ברוחו של הפילוסוף יוג'ין ג'נדלין. מטרת המכון ללמד את האדם להכיר את חייו כ'יש מתהווה' השותף לבריאתו. זהו מסע תהליכי המתחולל על ידי פתיחתן של 'תמונות פנימיות' שהאדם אוחז בהן בלי משים, המצמצמות את דמות האדם, הבריאה והאלוהות. תהליך זה מפתח באדם רגישות עדינה לחיים ומאפשר גילוי של "אוצרות היש" הטמונים בהתנסויות חיינו. הפילוסוף והפסיכולוג יוג'ין ג'נדלין תיאר את ההתמקדות כאפשרות חדשה לאנושות; כהזמנה אבולוציונית שיש בה פרקטיקה. הוא הפנה תשומת לב לסוג ייחודי של יכולת שלדעתו לא הפנו אליה תשומת לב רבה ולא פיתחו אותה: יכולתו של האדם להקשיב להתהוות חייו ולצעד המתבקש הבא. צעד שאינו מגיע אם האדם לא יהיה שותף לו. במכון על שפת היש אנו יוצרים תחביר חדש המשלב בין שלוש שפות: יצירתו הרחבה של ג'נדלין, שפת הסוד היהודית, וכן כלים משדה היצירה. שלוש שפות שלא רק מבקשות אחר ה"יותר" אלא כל אחת אף יצרה שפה ופרקטיקות בכדי לאפשר לו להגיח ולשאת את חיינו הלאה. השילוב בין השפות מאפשר מפגש פורה המוליד דברים חדשים בכל אחת מהן. במכון אנו חוקרים ומפתחים רעיונות חדשניים הבוחנים את האפשרויות שנולדות משילוב השפות הללו: בחיי היום-יום, במחקר, בטיפול, באמנות, ועוד. המכון פועל בארבעה מרחבים: הקורסים הנלמדים במכון מומלצים לכל אדם הרוצה להעמיק את חייו, למטפלים, אנשי חינוך, אמנים העוסקים בתהליכי יצירה, לצעירים הנמצאים בצמתי חיים ומבקשים לבנות יכולת של הקשבה פנימית, לאנשים בשלבי מעבר, לארגונים המבינים שהפוטנציאל האנושי הקיים בארגון הוא בעל משמעות, וכן לקהילות המבקשות מרחבי תפילה ושיח מעמיקים. לצד הקורסים מתקיימות במכון קבוצות לימוד שמטרתן להעשיר את חייו של כל אדם, ולייצר שיח תומך מצמיח חיים. מטרת המכון להוות מרכז רב תרבותי להפגיש בין אוכלוסיות שונות בארץ ובעולם דרך אמנות החיים.
ארבעה דגשים מרכזיים בלימוד במכון: א. לימוד תנועות הכרתיות הפותחות מרחבים גנוזים - ישנן תנועות שרק אם אבחר 'לעשות אותן', - יפתח בי מרחב הכרתי חדש, שאלמלא כן ישאר גנוז. ב. החיפוש אינו אחר חוויות יוצאות דופן (מיסטיות או רוחניות) אלא מבקשות להוליד בתוך הקיום - דרך שפה וקטגוריות חדשות - ממדים גנוזים. ג. התנועות הנלמדות נעות בין קוטב מופשט של אין גבול, לבריאת עולמות בשפה ובעשייה (מטרתן אינה להתמוסס לאחדות 'מחוץ' לעולם). ד. ההכרה שכל השגה איננה אמת מוחלטת, אלא תנועתיות המולידה חיים עמוקים יותר ושוב השגות חדשות … תנועה שאין לה סוף. מוזמנים להצטרף אלינו, ולהיות שותפים לשיח דנה, ברוך וצוות מכון על שפת היש
תוכן: ...................................................... התמקדות בשיטת מכון 'על שפת היש' .................................................................רשימת הקורסים לפי סמסטרים :)TAE( בית הספר להתמקדות וחשיבה בקצה הידיעה מסלול הסמכה בהתמקדות ......................................................................... התמקדות קורס בסיס ................................................................................. התמקדות העמקה - חכמת המעשה ............................................................. אחד על אחד- ליווי אדם חדש להתמקדות ................................................... פילוסופיה- הרדיקליות של ההתמקדות כדרך חיים ...................................... – חשיבה בקצה הידיעה ..................................................................... TAE המרכז לחידוש ופיתוח ............................................................................... :בית הספר לאמנות התפילה אמנות התפילה - מיומנויות יסוד ................................................................ אמנות התפילה - פנים בפנים בפרדס חנה .................................................. גדות הנהר - בסוד התפילה הרב מימדית ..................................................... תפילה כמודל חיים ................................................................................... האדם שעל הכיסא - הכנה לחגי תשרי ........................................................ :חבורות לימוד-צרופים חדשים חבורת הזוהר ............................................................................................. התעוררות- חבורת בוקר ............................................................................. זמנים של אחד .......................................................................................... ..................................................................................... המרכז לריטריטים .................................................................... קורסים בינלאומיים באנגלית ...................................................................................... הרצאות וסדנאות ......................................................................... קורסים מוקלטים וספרים ......................................................................................... מנחים שותפים ............................................................................................... יצירת קשר 5 12 15 16 17 18 19 20 22 24 25 26 26 28 29 29 29 30 33 35 35 39 40
התמקדות בגישת מכון על שפת היש למעוניינים לקרוא בהרחבה על ההתמקדות ועל העומד בתשתית הקורסים של מכון 'על שפת היש'. >> לדילוג לפירוט הקורסים הדברים הבאים הם מתוך שאלות ותשובות שנשאלנו לאורך השנים, חלק א: שאלות ותשובות על עולם ההתמקדות חלק ב: הסיפור שלנו חלק א: שאלות ותשובות על עולם ההתמקדות מאין צמח ג'נדלין? ) היה פילוסוף ופסיכולוג יהודי יליד וינה. הוא עבר עם משפחתו 2017-1926( יוג’ין ג’נדלין בגיל צעיר לארצות הברית, שם למד ולימד באוניברסיטת שיקגו. במשך שנים רבות הוא חקר את ניסיון חייו הממשי של האדם ואת חווית המשמעות האנושית פתח ֵ והיכולת לנסח אותה. הוא ראה במחקריו אפשרות לסייע לאנשים בחייהם ואף לפתוח חשוב לשינוי חברתי באמצעות יצירת ידע בגוף ראשון; ידע אשר בדרך כלל נותר ללא שפה ואינו בר שיתוף. client- ( ג'נדלין למד בהנחיית הפסיכולוג קארל רוג'רס, מייסד השיטה טיפול ממוקד-אדם .1958 ), קיבל תואר דוקטור בפילוסופיה מאוניברסיטת שיקגו בשנת centered therapy )1963-1958( ג'נדלין שימש כמנהל מחקר במכון הפסיכיאטרי של אוניברסיטת ויסקונסין וכפרופסור במחלקה לפילוסופיה ובמחלקה להתפתחות אנושית השוואתית באוניברסיטת ). ג'נדלין זכה בפרסים רבים על עבודת חייו ופרסם מאות מאמרים 1995-1964( שיקגו וספרים, ביניהם: * Experiencing and the Creation of Meaning * Focusing Oriented Psychotherapy * A Process Model מה היא ההתמקדות ? התמקדות היא פילוסופיה ופרקטיקה ייחודית שצמחה מתוך מחקריו של ג'נדלין. היא מלמדת את האדם שנוסף על מחשבות, רגשות ותחושות פיזיות פשוטות, יש באפשרותו לשים לב ). תחושה זו, felt sense( ' לרובד אחר, מוכר פחות והוא רובד 'תחושת משמעות מורגשת הנוכחת בכל מצבי חיינו, אינה רק פיזית, אלא מגלמת משמעות. כשאנו לומדים כיצד להבחין בה, להקשיב לה ולנסחה במילים - מתגלה לנו הבנה חדשה של מה שמבקש לקבל מענה ולהמשיך לצמוח. לפיכך בסיטואציות חיים השאלה הנשאלת היא מהו הדבר המתבקש מתוך המצב ולא מתוך הבנה חיצונית ולרוב פשטנית שלו. תחושת משמעות זו, היא מה שמתכוונים אליו כשאומרים שההתמקדות פועלת מתוך הידיעה הטמונה בגוף החי. בשפה מופשטת יותר אפשר לומר שבהתמקדות אנו פונים למורכבות אדירה הנמצאת בתשתית של כל סיטואציה שאנו מתמודדים איתה, ואשר אינה זמינה לנו באופן ראשוני. ג'נדלין פיתח דרך לפסוע בצעדים קטנים לתוך מורכבות זו ולמשוך ממנה חוטי משמעות חדשים, המציעים צעד אפשרי חדש להמשך התפתחות חיינו. 5
בשפה מופשטת אף יותר אפשר לומר שמדובר ביכולתו הטבעית (והמתפתחת) של האדם להכיר בתהליכי חיים בעלי משמעות, שתחילה אפשר רק לחוש בהם; תהליכים המבקשים להינשא קדימה על ידי שפה (תנועה, דימוי, מילים...) אל המשך תהליכי בריאה. תהליכים אלו הם פרי התרקמות של שדות חיים - התנסויות העבר שלנו, ההיסטוריה, התרבות כולה, של כל החי ועוד. אלה יוצרים ביניהם מפגש ומבקשים את המשך בריאת החיים באופנים מורכבים יותר ובצורות חדשות שמעולם לא התקיימו לפני כן. ההתמקדות מלמדת להכיר בהתרחשות זו, ואף נותנת בידינו המשגה וכלים המאפשרים לנו להיות שותפים לבריאתם, ובאופן זה לחיות את חיינו. מילות מפתח לתהליך ההתמקדות הן: גוף, הקשבה מתוך, תחושת משמעות מורגשת, אקלים של קבלה, דיוק בשפה, פתיחת 'היותר', צירופים חדשים בשפה, הקשבה למבקש להתנסח, התגלות, הצעד המתבקש הבא,נשיאת החיים הלאה. ייחודה של ההתמקדות א. ההתמקדות מבוססת על ידיעה בגוף ראשון שאדם יודע מתוך עצמו. ידיעה זו מכילה את המורכבות ואת הדיוק של המשך התהליך. ב. ההתמקדות פותחת את ההכרה גם אל מעבר לנתפס בה באופן ראשוני. פנייה לתחושת ללא ידוע עדיין, לעלות ולהופיע. ַ , ליותר ַ משמעות בגוף בטרם הניסוח היא המאפשרת ג. ההתמקדות עובדת על הממשק של גוף-שפה. היא לא רק מזמינה לשהייה מקבלת עם תחושות גוף אלא גם מלמדת איך נעשה מעבר עשיר ומדויק בינן לבין שפה. מעבר זה מאפשר הבנה, ואף יצירה, של הצעד הבא של חיינו. ההתמקדות פונה אל המרחב כולו, כולל הקטבים: מהגוף החי בטרם המשגה ועד לשפה מדויקת וקשובה. ג. ההתמקדות נלמדת כפרקטיקה, אך היא מבוססת על פילוסופיה עמוקה של חקירה ושל התבוננות בטבע האדם והתפתחות תהליכי החיים. מי שמתמסר לעולם ההתמקדות מגלה בהדרגה שאין זה רק עיסוק בכלים, אלא הזמנה לתפיסה חדשה של האדם ויחסיו עם המציאות. ד. ההתמקדות היא מטא-שיטה, כלומר היא מלמדת תנועת חיים פשוטה אך נדירה, שאפשר לשלבה בכל השיטות שאנו משתמשים בהן, שכן היא פתח עשיר ההופך אותן לאפקטיביות יותר. במובן זה היא חובקת שיטות, ויכולה להצטרף אליהן כדי לעדן אותן וליצור בהן רזולוציות נוספות. מה ייחודי באופן שבו אנו מלמדים התמקדות ? ג'נדלין עודד מורים להתמקדות ללמד מתוך עומק הבנתם וניסיון חייהם. במכון 'על שפת היש' אנחנו מניחים את הדגשים המשמעותיים לנו בהבנת התהליך ההתמקדותי ובחשיבותו למהלך חייו של האדם. א. לתפיסתנו, יש קשר אינהרנטי בין שלושת התחומים המרכזיים שג'נדלין פיתח במהלך חייו: ) והפילוסופיה של המובלע TAE=Thinking At the Edge( התמקדות, חשיבה בקצה הידיעה ), ולכן שלושתן נלמדות כחלק אינטגרלי מתוכנית ההסמכה בהתמקדות של המכון. implicit( המבט הרחב מאפשר לפרקטיקת ההתמקדות לשנות באדם תבניות יסוד של הבנת החיים. ב. לימוד ההתמקדות נעשה מתוך מבט רחב, המבוסס על עיסוק רב שנים והבנה עמוקה של הפילוסופיה של ג'נדלין.לכן הלימוד משלב באופן אינהרנטי עבודה עם טקסטים של ג'נדלין דרך כלים ייחודיים שפיתחנו לשם כך: קריאה מורגשת ושאלות על הקצה. ג. ההתמקדות במכון היא לא רק קורס נוסף המקנה כלים, אלא חלק מן המטרה הרחבה של המכון והיא רסטורציה של דמות האדם ופיתוח הכרתו לאפשרויות הטמונות בו. 6
ד. בלימודי ההתמקדות במכון אנו מנכיחים את ההכרה הנמצאת בבסיס התפיסה של ג'נדלין שלפיה ההתמקדות פועלת מתוך המורכבויות העצומות של החיים, הכרה שמטרה לפעול כנגד ) של הקיום. מתוך כך, thinning( הנטייה להצר את המורכבות המובלעת, ולגרום להרזיה עומדת במרכז התהליך ההולדה של החדש הרוצה להתגלות שמעולם לא הופיע קודם. ה. על פי המכון ההתמקדות נלמדת כשתי פאזות: בפאזה האחת ההכרעה היא לעשות מעבר מדעות ומידיעות ברורות, מהאשליה שאנו מבינים מהי הבעיה, ממתן פתרונות חיצוניים לתהליך, אל תשומת לב לתחושת משמעות מוחשת. זהו מעבר אל שוליים שבדרך כלל אין אנו מבחינים בהם, אך בהיסח קל של התודעה הם נפתחים לעומקי החיים, זו בחירה יום יומית במבקש להתגלות ובכוח המרפא שלו. כך מקומות כואבים מקבלים הקשבה, ופיצולים של חיים שלמים, ואף של דורות, מקבלים איחוי, חיים מפעפעים במקומות שחרבו ועוד. הפאזה השניה גלומה בהבנת תמונת האדם והאינטראקציה שלו עם העולם. הבנה עמוקה של המודל הרדיקלי שג'נדלין מציע היא תנועה משלימה לצמיחה התמקדותית. תנועה המכוונת את האדם לא להישאר בחיי היום היום בפיצול בין האני שבפנים והעולם שבחוץ, ומאפשרת לו לנוע מעבר לתפיסת המציאות המנוכרת שדפוסי המודל התרבותי הקיים חרטו בו. ו. הדגש בשתי הפאזות הוא לא רק ללמד כיצד לפתוח סיטואציות חיים תקועות, מעורפלות, מצבי חסימה ועוד, אל עבר הצעד הבא החדש, אלא אף לייצר איחוי של שני מודלים שהאדם חי דרכם. האחד הוא המודל שדרכו אנו חיים לוגיקה של תבניות קיימות. האחר הוא המודל ', ההתהוות של החיים. בלשון אחרת, inging'- שג'נדלין קרא לו הסדר התהליכי, העוקב אחרי ה סדר זה בנוי על נביעה מתמדת ומורכבת של תהליכיות שהיא מעבר ללוגי. האיחוי של שני המודלים מייצר תנועה חדשה בחייו של האדם ומחולל שינוי משמעותי הן בהבנת האדם את עצמו הן באופן שבו הוא נוטל חלק במרחבי החיים. ז. החידה והפליאה - יש קשר אינהרנטי בין שמירה על תודעת חידה בבסיס קיומנו ובין הכרה באפשרויות ההתגלות והבריאה של האדם. ראשית התהליך היא ההשתאות על פלא הקיום המטלטל מבלי למסגר אותו במסגרת יחידה. ככל שאנו יכולים להכיל את הפליאה, ולא קורסים ליומיומי או לאמת אחת, כך הפוטנציאל לחידוש והתגלות יכול להתממש. 7 חלק ב: הסיפור שלנו מטרת המכון היא לאפשר שותפות ביצירה של דמות האדם וקומתו השלמה הן דרך לימוד מודלים שלא משאירים את האנושי מחוץ לחיים והן באמצעות פיתוח ולימוד כלים מעשיים לעבודה בחיי היום יום. המודלים והכלים הללו נוצרו בהשראת התרבות היהודית העתיקה והפילוסופיה והפרקטיקות של ג'נדלין. הדגשים בעבודת המכון: א. הכרה בקומתו השלמה של האדם ב. לימוד מודלים המאפשרים איחוי של פיצולים ג. התנסות בפרקטיקות מולידות חיים.
איך נעים למתהווה החי אל מול כל הכוחות האדירים המקבעים תפיסה אחרת? איך אני מאפשר לחיי להיווצר ולהיות מולכים ומעוצבים מתוך מורכבות אינסופית שאני לא יכול לתפוס? איך מקשיבים למה שעדיין לא כאן, אך גם לא נעדר, אלא מצוי בסדר אחר ומבקש להיווצר ולהניע את חיי קדימה? איך אני מזיז את משען חיי ממבט של צופה על עולם נפרד למרחב הקשוב למתגלה בגוף ראשון? איך לאפשר למשהו אחר ממה שאני תופס שהוא האני להוליך את חיי? הרחבה: קומתו השלמה של האדםא. המכון קם כדי לחקור, לפתח וללמד את התנועה האפשרית של האדם. מטרתנו היא רסטורציה של קומת האדם השלמה; תנועה שהאדם צריך להיות שותף לבריאתה. במהותה היא שייכת ל'סדר מסוג אחר' המבקש שהאדם ישא אותו הלאה להשלמתו. what is not already formed is a greater order, more finely differentiated than ...“ any forms and concepts, and yet also unfinished. But "more ordered and yet ”.unfinished" is a very new concept, hard to grasp and credit הבנת קומתו השלמה של האדם שראשיתה בפלא, פותחת אופן אחר של היות בעולם ויש לה השלכה על תחומים שונים, כגון: חינוך, טיפול, מדע, אמנות, מחקר ועוד. בנוסף היא מפגישה את האדם באופן חדש עם התרבות העתיקה בה צמח, ומכוננת יחס בין תפיסת האדם את עצמו לבין האינסופיות. בתפיסה זו יש אמון באפשרות לשינוי המתחולל מתוך התמרת תמונות בסיסיות של האדם שטרם נפתחו למורכבות הטמונה בהם. האדם הוא אינסופיות הנושאת קדימה תהליכיות חיים, מעולמות תחושתיים, תפיסתיים, דימויים, לתוך שפה ועשייה. האדם היודע לחיות את התנועה הזו שותף לנשיאת חייו קדימה. פעמים רבות האדם חי מתוך ההבנה הנובעת מקומת האדם שהתקטנה. ההבנה המצומצמת היא שהאדם הוא ההיסטוריה שלו, שהוא יכול רק לספר סיפורים על העבר או על מה שהוא חווה או תופס בהווה. אולם קומת האדם השלמה היא מעבר לביוגרפי, מעבר לאירועים כאלו או אחרים. זוהי תנועה תהליכית של חיים, שיש בה ענווה, עדינות, קדושה. כשאדם מוכן לבקש שוב את קומתו השלמה, הוא מפסיק להדחיק את ההכרה שהוא התגלות חיים. כך הוא חי את חייו…הוא קשוב למה שקורה, למה שמבקש להינשא, למה שתקוע, הוא לא חושש לחיות גם כאב או מצבים לא בהירים, כי כל דבר הוא פתח המבקש את תנועת החיים השלמה. מתוך כך אנו עוסקים בשאלות הבאות: 8 'התהליך כמודל', על פי ג'נדלין 'התפילה' כמודל. ב. לימוד ופיתוח של מודלים המאפשרים איחוי של פיצולים: רובנו לא מודעים לכך שאנו בלי משים כבר אוחזים במודל העונה על מהו או מיהו האדם. ניסוח של מודל חילופי אינו מלאכה פשוטה. יש בנו ערבוביה של הנחות גלויות וסמויות, ופעמים רבות אף מצמצמות, של תמונת האדם. יתרה מזו, פעמים רבות איננו מודעים להשלכות של תמונה זו על חיינו.
באילו הנחות של המודל הישן אנחנו אוחזים מבלי משים ובכך מייצרים פיצולים בחיינו? מהו המודל החדש היוצר איחוי באזורי פיצול? מדוע ראה ג'נדלין חשיבות רבה בחקירה של מודל זה, והקדיש את חייו להתבוננות ולניסוח חוזר ונשנה שלו? איך הבנתו תורמת להעמקת החיים ומאפשרת לתהליכי ההתמקדות עומקים חדשים? גוף - נפש תחושה - משמעות חוויה - שפה עובדה - תהליכיות חוץ - פנים אובייקטיבי - סובייקטיבי רציונליות - מעבר לרציונלי מוח שמאל – מוח ימין אישי -חברתי בר ֶ ע ֵ מ ֵ תודעה עצמית המודעת לעצמה - תודעה הפתוחה למפגש עם ה במכון אנו עוסקים במודלים חלופיים שאנו יכולים לחיות את חיינו דרכם ושאינם ממעיטים את קומתו של האדם. אנו שמים דגש על כלים שהשימוש בהם מגלה ויוצר תמונת אדם חדשה, מורכבת יותר, המאפשרת תהליכי חיים רעננים וחדשים. בלימוד יש עיסוק בשאלות כגון: המודל החדש מבקש להתמודד עם פיצולים הנמצאים בתשתית התרבות שלנו. פיצולים כגון אלה, מייצרים פערים של כאבשכן הם מרחיקים את האדם מתהליכי התרקמות חייו: המודל החדש עוסק בתהליכים המתרחשים בגוף ראשון (ולא מתוך עמדה של אדם הצופה מבחוץ) המאפשרים תהליכי איחוי וריפוי. אנו מדברים על מודל שהינו מעבר לשפה, לכלים והמסגרת של עולם הטיפול כדי לא להתנות את תהליכי החיים על כל הכרוך בהם (צמיחה, שבירה, תיקון) בשפה ובמינוח מקצועי שצמחו בתקופה שבבסיסה תמונת עולם מסוימת של תהליכי החיים הפנימיים. בבסיס השוני בין המודל הרגיל והמודל החדש מתקיימת הבחנה חריפה בין מודל היחידות, שלפיו האדם תופס את עצמו כיחיד היכול להתחבר לאינסוף, לבין המודל החדש שבו האדם מכיר בחייו כאחדות שיש לה אף היכולת לתפוס את עצמה כנפרדות. התנסות בפרקטיקות מולידות חייםג. המודל התיאורטי שבסיס ההתמקדות כוחו בכך שהוא מלווה בפרקטיקות שלהן חשיבות רבה הן לדור הבא ולאתגרים שהוא מתמודד איתם, על שפע האינפורמציה וקצב תהליכי החיים, הן לאנשים בשלבים שונים בחייהם, הן לגיל השלישי, העובר תהליכים אל מול החיים ההולכים ונאספים למקורם בזקנה ובמוות המכון רואה קשר אינהרנטי בין שלוש הפרקטיקות המרכזיות שג'נדלין פיתח במהלך חייו: ). שלושתן implicit( ) והפילוסופיה של המובלע TAE( התמקדות, חשיבה בקצה הידיעה קשורות זו לזו בקשרי גומלין, ואי אפשר להבין את האחת ללא האחרות. אלו מעין שלוש "נתיבות פליאה" הנובעות ממקור אחד, ויחד מספרות ויוצרות את המורכבות של מה שג'נדלין הביא לעולם. 9
הפילוסופיה מלמדת אותנו לחשוב את חיינו בגוף ראשון. היא מחלצת את ההכרה מתפיסת העולם התופסת את החיים רק מתוך תבניות קיימות, אל הכרה המכירה בסדר האחר של המציאות. סדר שבו תהליכי החיים נובעים תמיד וממשיכים להתחיות מעבר לכל מה שכבר קיבל אקספליקציה (ניסוח, הנהרה, הבניה). היכולת להכיר במודל אחר של המציאות הוא תנועה המשחררת את ההכרה והחיים ומאפשרת לשדות רחבים יותר להיות שייכים להתהוות הצעד המתבקש הבא. הכרה בסדר זה היא המאפשרת לקחת בו חלק כשותפים להתהוותו. אנו מציגים את הפילוסופיה כפרקטיקה כי הלימוד שלה עצמה משנה הכרה ומאפשר תהליכי חיים חדשים. ההתמקדות היא רצף של צעדים עדינים המאפשרים לנו להנביע תנועות חיים והבנות חדשות הנושאות את חיינו קדימה. היא מחוללת שינוי בחינת עץ החיים אשר בתוך הגן ולא מחוץ לגן - ומאפשרת שינוי בתוך החיים ולא כחריגה מהם. צעדים אלו הם כלים עדינים הפותחים כל מה שאנו מכנים מצב, בעיה, צורך, כמיהה - אל עבר תנועה חדשה לגמרי המכילה מורכבות עשירה יותר. כך חיינו נפתחים ונבראים אל תוך הנצח. ) מלמדת את האדם להמשיך ולחשוב את החכמה העשירה TAE( החשיבה בקצה הידיעה הנמצאת בחייו בבחינת "הבן בחכמה וחכם בבינה". כך היא מכוננת שפה, הבנה, ידיעה, מומחיות אבולוציונית חדשה כדי שהחיים יהפכו לעשירים יותר גם בחיי היחיד וגם בתקשורת שלו עם אחרים והחברה. הייחודיות של כל אחד מתפתחת לשפה בעלת צירופים חדשים, ריבוי רבדים ואספקטים, וכך האנושי, האנושות והעולם יכולים להמשיך לצמוח, לא כדי ליצור מוצרים שיווקיים מוצלחים יותר, אלא כדי להיות שותפים במעשה בראשית. ההסמכה הבינלאומית בהתמקדות דרך 'מכון על שפת היש' מזמינה ללמוד את שלוש הפרקטיקות הללו ולאפשר לקשר האינהרנטי ביניהן להתחולל. האדם לאורך כל הדורות ידע את התהליך שמוליד את ה'יותר' והוא תר אחריו, לשם כך אף יצר שפות ופרקטיקות שונות. במכון 'על שפת היש' ראינו שדווקא המפגש ('קרוסינג' בלשון ג'נדלין) מוליד את היותר בכל השדות. ג'נדלין האמין שללא תלות במה שאתם כבר עושים, השילוב עם שפת ההתמקדות יאפשר לעשות את זה בברכה ובצורה עשירה וטובה יותר. בין אם אתה מטפל, פעיל חברתי, יזם, מורה, תומך תהליכי חיים בצורות שונות, נותן שירות, אומן, חוקר - התמקדות תעזור לך לעשות זאת בצורה עשירה יותר שכן תוכל להנביע את המורכבות של חוכמתך וניסיון חייך בצורה מדויקת יותר וייחודית. כל מה שתיארנו הוא הסיבה שאנו מקדישים זמן רב עבודה עם הדור הבא, מי שנמצאים בתוך מהלך החיים והעשייה בעולם, עם הגיל השלישי הנמצא בשלב יקר ערך בחייו, עם יחידים ועם ארגונים מתחומים שונים, ועם עולם התרבות והיהדות. הקורסים והסדנאות מושתתים על שעות רבות מספור של חשיבה, התמקדות, פיתוח וכתיבה. זו הזדמנות להודות כל מי שמצטרף, תומך, לומד או מסייע בדרך נוספת. 10
על מייסדי המכון ומפתחי גישת על שפת היש: אמן רב תחומי ומוסמך לרבנות, היה עמית מחקר במשך שלוש שנים במרכז לתאטרון באיטליה, של הבמאי וחוקר התרבות יז'י גרוטובסקי. ניהל את מעבדת התרבות 'ורטיגו', וממייסדי וראשי קהילת החגים בכפר האמנות האקולוגי. השתתף בהרכבי מוזיקה מגוונים, ביים והופיע בהצגות תאטרון וסרטים. חוקר גוף ומצבי תודעה טרנספורמטיביים למעלה משלושים שנה. מורה בבתי מדרש שונים בארץ, מלמד את שפת הסוד היהודית, וחוקר ומלמד במשך שנים רבות את אמנות התפילה. מחבר הספר "מיומנו של מתפלל"(הוצאת אדרא). מנחה בכיר להתמקדות וקורדינאטור להתמקדות (מוסמך להסמיך) מטעם המכון הבינלאומי בניו-יורק. דנה גניהר: ברוך ברנר: מנחה בכירה וקורדינאטור להתמקדות (מוסמכת להסמיך) מטעם המכון הבינלאומי בניו-יורק. מלמדת התמקדות שנה, הכשירה דור של מורי 20 התמקדות ברחבי הארץ והקימה בין היתר את התוכנית הדו-שנתית להתמקדות במרכז גוף נפש ברמת השרון, במרכז שילוב בטבעון, במרכז תמהוודה בראש פינה ועוד. מובילה את לימודי הפילוסופיה של ההתמקדות בארץ לימדה את הקורסים 'התמקדות בתהליכי היצירה בסטודיו' ו'חשיבה בקצה הידיעה' ) בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון TAE( וכן מלמדת במסלול לחדשנות וליזמות במכללת תל חי. כיהנה שלוש שנים בועד המנהל של המכון להתמקדות: .The International Focusing Institute 11
רביעי חמישי שישי שלישי שני ראשון 25.8 האדם שעל הכסא אוגוסט 7-8.9 ריטריט בסוד האדם - ספר הזוהר ספטמבר האדם שעל הכסא 19-20.10 ריטריט לבדיות 26.10 TAE 16:00-19:00 13.10 אמנות התפילה )(פרדס חנה 16.10 התמקדות בסיס 17:00-20:00 אוקטובר 30.11-1.12 ריטריט בסוד האדם - ספר הזוהר TAE 7.11 התמקדות במבט רחב )בעין כרם( התמקדות בסיס נובמבר 10.11 אמנות התפילה 8:00-9:30 אמנות התפילה TAE התמקדות במבט רחב )בעין כרם( התמקדות בסיס דצמבר 18-19.1 ריטריט תפילה התמקדות במבט רחב )בעין כרם( 8.1 חכמת המעשה 17:00-20:00 ינואר אמנות התפילה רשימת הקורסים לפי סמסטרים סמסטר סתיו: 12
רביעי חמישי שישי שלישי שני ראשון 1-2.2 ריטריט התמקדות חוקרת TAE חכמת המעשה פברואר תפילה כמודל חיים תפילה כמודל חיים 20.3 הרדיקליות של ההתמקדות כדרך חיים: קורס פילוסופיה מעשי 16:00-19:00 5.3 התמקדות בסיס 16:30 - 19:00 8.3 אחד על אחד 17:00-20:00 מרץ 11-12.04 ריטריט מדיטציה, התמקדות ותפילה הרדיקליות של ההתמקדות כדרך חיים: קורס פילוסופיה מעשי התמקדות בסיס אחד על אחד אפריל 2-3.5 ריטריט בסוד האדם - ספר הזוהר הרדיקליות של ההתמקדות כדרך חיים: קורס פילוסופיה מעשי התמקדות בסיס אחד על אחד מאי 10.5 גדות הנהר 6-7.6 ריטריט תפילה אחד על אחד יוני גדות הנהר גדות הנהר יולי רשימת הקורסים לפי סמסטרים סמסטר אביב: 13
ביה״ס להתמקדות וחשיבה בקצה הידיעה (TAE) התמקדות היא פרקטיקה שפותחה על ידי הפילוסוף והפסיכולוג יוג'ין ג'נדלין, המזמינה את האדם לשים לב שכל התנסות, מצב או בעיה מלווים בתחושת "משמעות מורגשת". הפניית תשומת הלב לחישה של המתרחש בסיטואציה, מאפשרת לנו להיפתח ל'יותר' שבה, שאי אפשר להגיע אליו באמצעות החשיבה הרגילה. הפתיחה של 'היותר' מייצרת את "האני" כיותר - מורכב ומגוון יותר; בעל רגישות לרזולוציות עדינות יותר ויכולת התמודדות עם מצבים מורכבים במבט רחב יותר. כמו כן תנועה זו היא שמאפשרת לנוע ממצבי חיים סוגרים/תקועים/ חסרי בהירות אל תנועת חיים חדשה. , כפי שפותחה במכון, אנו לא רק מביאים את אירועי חיינו להתמקדותבהתמקדות במבט רחב אלא גם לומדים כיצד תנועות ההתמקדות יכולות להתמיר את אופני התפיסה שלנו את החיים, דבר המבקש אף הוא תהליך ותרגול מודע. האדם נוכח שהוא אינו יש נפרד, אשר "קורים" לו כל מיני דברים, אלא שלכל ארוע חיים יש הקשר והוא נתון בתוך תמונת חיים רחבה ומורכבת יותר, אשר רק הכרה בה מאפשרת לחולל את הצעד הבא המיטיב בחיינו. אין מטרת ההתמקדות רק להקל, ואפילו לא רק לחשוף את האמת שמתחת לכל סיטואציה, כדי להציע פתרון טוב יותר לבעיות חיים, כל אלו אמנם מתרחשים בעקבות התהליך ). יש ing( ההתמקדותי, אך ההתמקדות גם מלמדת את האדם להכיר בהיותו יש הנברא-ינג ההולך ונברא כל הזמן, "החיים תמיד נוצרים באופן רענן, וזה כולל את תהליכי החשיבה, הדיבור והתמקדות...תמיד יש את הצעד הבא" 'התמקדות במבט רחב' היא גישה ללימוד ההתמקדות שפותחה במכון, אשר שמה דגש על שלוש פאזות בתהליך ההתמקדות: 'ממקדי היפוך' - תהליכי שינוי הכרתי מגוף שלישי לגוף ראשון. :1 פאזה מעבר מחשיבה ודיבור 'אודות', לתשומת לב ישירה של החוויה הקונקרטית. ומגע ישיר עם ה"קצה החי" שבכל אירוע. התמקדות כריפוי -לימוד ויישום צעדי ההתמקדות הבסיסיים ותרגול הקשב :2 פאזה התמקדותי. מעבר מפרשנות של חוויה קונקרטית, להקשבה למתבקש לנבוע ולהתהוות מתוכה. יחסי גוף שפה ועוד. מעבר מתנועה מיטיבה המשחררת בעיה אל הצעד הבא שלה,: התמקדות כהתגלות - 3 פאזה אל הבנת "הסדר האחר" של המציאות. לימוד מושגים מכוננים מהפילוסופיה של ג'נדלין ויישומם במרחב ההתמקדות. פאזה זו מלמדת אותנו על דמות האדם, ועל יכולתו לייצר המשגות חדשות המחוללות שינוי בתפיסת העולם. 14
מסלול ההסמכה בהתמקדות קורס בסיס - התמקדות במבט רחב תלמידי התמקדות שלמדו קורסי התמקדות עם מורים אחרים, יכולים להשתלב בתוכנית הלימודים בתיאום ובהתייעצות עם מנחי מכון על שפת היש. תלמידי 3- הנחה החל מהקורס ה 10% - התמקדות הממשיכים לתוכנית ההסמכה יהנו מ במסלול. המכון הבינלאומי להתמקדות גובה תשלום עבור הענקת תעודת ההסמכה. תוכנית לשם קבלת תעודת הסמכה מטעם המכון הבינלאומי בהתמקדות בניו-יורק – .TIFI מכון על שפת היש שם לעצמו למטרה לאפשר לקהל הרחב להכיר לעומק את משנתו של הפילוסוף והפסיכולוג י.ט. ג‘נדלין לרבות הפילוסופיות והפרקטיקות הנובעות ממנה - המזמינות אותנו לגלות ולחשוב מחדש את האנושי. משך הלימודים: תוכנית ההסמכה של מכון על שפת היש היא מתוכניות ההסמכה המעמיקות בעולם. התוכנית בנויה באופן מודולרי, המאפשרת למידה והתפתחות התואמים את הקצב האישי של המתמקד.ת. משך הלימודים המינימלי המומלץ להשלמת דרישות ההסמכה הוא כשנתיים. הלימודים בביה״ס להתמקדות, ותוכנית ההסמכה מובילים להענקת תעודת מנחה מטעם .המכון הבינלאומי להתמקדות בניו יורק קורסים: 5 – דרישות ההסמכה .1 . התמקדות העמקה: חכמת המעשה 2 . התמחות בהתמקדות: אחד על אחד 3 . פילוסופיה- הרדיקליות של ההתמקדות כדרך חיים 4 TAE . חשיבה בקצה הידיעה 5 15
רשימת הקורסים: ההתמקדות היא דרך חדשה להיות בקשר עם תחושות גוף המכילות ידיעה מורכבת שטרם עובדה למילים. דרך צעדי ההתמקדות, ידיעה זו הופכת למשמעות מנוסחת, המאפשרת יצירה של תנועות חדשות ובלתי צפויות המקדמות ומעמיקות את חיינו. כך היא מסייעת להעלות כיווני חשיבה ופעולה יצירתיים ורעננים למצבים מורכבים בחיינו. מצבים בהם אנו חשים תקיעות, בלבול או מועקה ולא מצליחים בדרכים המוכרות לנו למצוא את הפתרון לחידוש תנועת החיים שלנו. במקום לצמצם את עצמנו/חיינו לתוך דפוסים קיימים שלא מתאימים יותר, אנו לומדים כיצד איכויות ההתמקדות מאפשרות לתהליך חדש להתגלות מבפנים ולגוף לעצב דפוסים חדשים "הראויים באמת לחיים". מנושאי הקורס: האקלים ההתמקדותי; איך מפתחים רגישות לתנועות העדינות של הגוף; מהי תחושה מפנים את הידוע כדי ְָ ) כיצד עוברים מתחושות'גוף' לשפה; איך sense Felt( מורגשת לאפשר ללא ידוע להתהוות; איך שוהים 'בערפל'; מהי הקשבה מיילדת; כיצד מילים מקבלות משמעות חדשה ומדויקת מתוך התחושות; איך מתמודדים עם מצבים מורכבים. כיצד החיים מתנבעים.... התמקדות קורס בסיס סמסטר סתיו: מפגש אישי עם מנחי הקורס. + ריטריט פנים אל פנים + מפגשים מקוונים 10 : א. קורס בזום .16.10.23- . החל מ 17:00-20:00 ימי שני להרשמה: התמקדות בסיס בזום סמסטר סתיו מפגשים פרונטליים, 14 : ב. קורס פרונטלי .7.11.23- החל מ 10:30-13:00 . ימי שלישי פעם בשבועיים בירושלים - עין כרם להרשמה: קורס פרונטלי סמסטר אביב: מפגש אישי עם מנחי הקורס. + ריטריט פנים אל פנים + מפגשים מקוונים 10 : קורס בזום .5.3.24- . החל מ 16:30-19:00 ימי שלישי להרשמה: התמקדות בסיס בזום סמסטר אביב הקורס מוכר כקורס בסיס במסלול ההסמכה בהתמקדות. "גופנו סופג כל העת ידע חדש, שמצטרף למאגר החוכמה העצום הקיים בו. לימוד אמיתי של אדם אינו יכול להתרחש אלא מתוך דו- שיח עם גופו. גישה התמקדותית רגישה יכולה להוליד דפוסים הראויים באמת לחיים, ואשר מתאימים בצורה ייחודית לכל אחד מאיתנו ולאנשים הקרובים לנו." (ג'נדלין). 16
הבנת התהליכיות היצירתית שנפתחת דרך צעדי ההתמקדות אמנות ההקשבה ההתמקדותית-פרקטיקות העמקה באמנות הליווי וההקשבה הכרה של ,צמתים" בתהליךוהאפשרויות שהם מזמנים פתיחת החיים- מבט על האפשרויות הנפתחות מתוך קשב התמקדותי בחיי היומיום. סדנת עבודה פנים אל פנים, ותרגול התמקדותי המלווה בהדגמות. ליווי אישי-מפגשים אישיים עם מנחי הקורס מהי "חכמת ההתמקדות" המאפשרת דיוק של התהליך ההתמקדותי? מהם השלבים העדינים של התהליך וכיצד מודעות והבנה שלהם מאפשרים צעדים חדשים מקדמי חיים? כיצד לאפשר לסיטואציות חיים להיפתח אל צורות חדשות? קורס זה מבקש להעמיק בעדינויות המרחב ההתמקדותי ולהפוך התנסויות למיומנות יצירתית. במהלך הקורס נפגוש מושגים חדשים מתוך משנתו של ג'נדלין הפותחים את מורכבות התהליך מעבר לתפיסות המוכרות של ההתמקדות, וכך מאפשרים תנועות חדשות מקדמות חיים מנושאי הקורס: התמקדות העמקה - חכמת המעשה "בכל רגע של חיים אנושיים קיימת מורכבות עצומה, שאינה גלויה עדיין והיא זמינה לנו בהתחלה רק כאיכות תחושתית לא ברורה. לכן כשאנו נכנסים לאיכות התחושתית של הרגע – יש עולם שלם של מורכבות עצומה ומדויקת. כשאנו אומרים משהו, כל דבר, הוא נובע מהמורכבות המובלעת העצומה הזו, לכן אנו יודעים רק את הקצה של מה שאנו מתכוונים אליו. ההתמקדות פותחת עבורינו את היותר." (ג'נדלין) מפגש אישי עם מנחי הקורס. + סדנה פנים אל פנים + מפגשים מקוונים 7 .17:00-20:00 ימי שני 8.1.24- החל מ להרשמה: חכמת המעשה * קורס חובה לתוכנית ההסמכה בהתמקדות של מכון על שפת היש והמכון הבינ״ל להתמקדות. **הקורס פתוח למשתתפים שלמדו קורסי התמקדות שלא במסגרת מכון על שפת היש 17
התמקדות כתהליך הכלה משחקי ויצירתי. חשיבות 'השכנת הנפש בגוף' אצל ג'נדלין וויניקוט. אמפתיה: מרחב של החלפת נקודות מבט. הקורס מומלץ: למטפלים ומלווי תהליכים המעוניינים להעמיק ולעדן את התהליכים בקליניקה באמצעות ההתמקדות ולתלמידי התמקדות המעוניינים בהתנסות מעשית עמוקה. מטרת הקורס לבסס את הידע המקצועי והביטחון בליווי אנשים חדשים להתמקדות. לכן במהלכו נמקד אנשים שלא מכירים התמקדות לפני כן, נעשה סופרוויז'ן התמקדותי בדרכים שונות, נצפה בהדגמות, נשהה במרחב שימשיך לבסס בנו עצמנו את איכויות ההתמקדות, ואת ההבנה העדינה והרדיקלית של ג'נדלין על אינטראקציה אנושית. בקורס זה נארח לשלושה מפגשים את דני שראל, פסיכולוג קליני המתמחה ביישום ההתמקדות בעולם הטיפול. המפגשים יעסקו בהמשגת עקרונות טיפוליים שההתמקדות עושה איתם צעד נוסף: כמו כן, מלווה את הקורס מנחה נוספת לעבודה אישית, אשר תתמוך ותלווה בהתנסות המעשית. אחד על אחד- ליווי אדם חדש להתמקדות הקורס בהנחייה משותפת עם הפסיכולוג דני שראל סדנה פנים אל פנים. + מפגשים מקוונים 8 17:00-20:00 ימי שני 11.3.24- החל מ להרשמה: אחד על אחד * הקורס מוכר כקורס במסלול ההסמכה בהתמקדות 18
פילוסופיה- הרדיקליות של ההתמקדות כדרך חיים ההתמקדות אינה רק מחוללת ריפוי אלא באפשרותה לחולל שינוי של תפיסת החיים מסדר אחד לסדר אחר בלשונו של ג'נדלין. שינוי זה מאפשר לחיים להפוך לשדה של התגלות מתמדת. לא לחינם ג'נדלין השקיע את רוב חייו להמשיך ולפתח את ,אך עד שנותיו האחרונות 1978 פילוסופיית ההתמקדות. הספר "התמקדות" יצא ב ) הוא המשיךלחקור,להתבונן, לחשוב ולפתח את הפילוסופיה המאפשרת שינוי 2017( תודעתי של האדם המתמקד וכך לאפשר לתהליך ההתמקדותי להיות בעל משמעות רחבה יותר. הוא ראה בכך דבר מהותי לא רק להעמקת פרקטיקת ההתמקדות, אלא להמשך התפתחות האדם והאנושות. הכרות מעמיקה עם התובנות שלו ביחס למהות האדם, תהליכי שינוי, פעולת השפה וחכמת האימפליסיט הינן מהותיות כדי לחולל קפיצה משמעותית במה שההתמקדות יכולה להעניק. בתוך הפילוסופיה והמאמרים של ג'נדלין אפשר למצוא מכרה עשיר של הבחנות ופרקטיקות שלא נוצלו עדיין ויכולות לשאת את תנועת ההתמקדות קדימה. יש לכך השלכות על עולם הטיפול, האקדמיה, עולם היצירה ועוד. בכל מפגש נקרא יחד קטעים מתוך מאמרים של ג'נדלין, נקדיש זמן להתמקדות כדי לאפשר למושגים לחלחל ל'תאי הגוף', ונחוש איך החיים יכולים להראות דרך המשקפיים של מושגים חדשים אלו. מפגשים מקוונים. 8 : קורס בזום .16:00-18:00 ימי רביעי 20.3.24- החל מ להרשמה: קורס פילוסופיה * הקורס מוכר כקורס במסלול ההסמכה בהתמקדות "Most of the world thinks and acts in terms of formed things, patterns, units, entities...We claim, instead, that what is not already formed is a greater order, more finely differentiated than any forms and concepts, and yet also unfinished.” )Gendlin( 19
– חשיבה בקצה הידיעה TAE "because its you" אנו רגילים 'לחשוב החוצה', לפנות למקורות שכבר כתובים ומנוסחים כדי להעשיר את עצמנו, ומבלי לשים לב אנו מוותרים על היכולת הטבעית אך המוסתרת של כל אדם לפנות למקור ידע פנימי עשיר ומורכב ולחשוב אותו. אנו לא חשים ש'אנחנו' ראויים ליצור ידע בעל משמעות לעולם או אין לנו את הידיעה והכלים איך להגיע 'למעיין חיינו' ולחלוק אותו עם העולם. גם אם בפרקטיקה שלנו אנו עושים דברים נהדרים, זה נשאר איתנו, כידע לא מנוסח. ) היא פילוסופיה ופרקטיקה המאפשרות התערבויות TAE( חשיבה בקצה הידיעה יצירתיות לתוך המנגנונים של תהליכי החשיבה האנושיים - וכך לאפשר לחכמת חיינו האישית, להפוך למודעת, מורכבת ויצירתית יותר. מהי חשיבה? מהי חשיבה אישית? כיצד אדם חושב באופן אישי את חייו? ג'נדלין חושף עבורנו את האפשרות ליצור תנועות חדשות לחלוטין בזרימת החשיבה שלנו. יתרה מכך, הוא מציע משמעות חדשה לפעולת החשיבה עצמה. מבחינתו "חשיבה" היא תנועה החושבת לא רק עם מושגים ומבנים קיימים, אלא זו תנועה שפונה אל המשמעויות המורגשות המורכבות שפועלות בנו אך אינן גלויות - וחושבת איתן. מהי מומחיות? מהי מומחיות של חיינו או של תחום העיסוק שלנו? מזמין אותנו לחשיבה חדשה של תחום המומחיות שלנו. "מומחיות" TAE ג'נדלין או ה היא האופן בו "תחום עיסוקי" ומגעי המקצועי עם העולם יכולים להפוך למרחב בעל משמעות אישית- המקום בו "טביעת נשמתי" מופיעה בעולם. "מומחיות" היא אינה רק תוצאה שהיא פרי נסיון של שנים, אלא היא שכבת עומק ומשמעות חדשה, הנוצרת מתוך צעדי המשגה ופיתוח של האופן הייחודי בו האדם פועל בעולם. זהו תהליך המבקש התבוננות דקה במה שאנו באמת עושים בחיים ומכוסה בשפת הז'ארגון של התחום המקצועי שלנו. "מומחיות" אינה מבקשת רק לנסח את הידוע, אלא אף את ה"מורכבות" המבקשת להתגלות, בה טמונה חכמה שמעולם לא "חשבתי" או "החשבתי" אותה. “The method of TAE works with different kinds of moves, using straightforward instructions that guide an exploration of the "thinker at the edge". The instructions support the process of getting in touch with embodied, affective and experiential understandings…” (Donata Schoeller) 20
shakio.orgRkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==